Dynamo træning

DynaMo træning

 

Vi er skabt til at kunne bevæge kroppen frit, men gennem det levede liv med mentale og fysiske udfordringer opstår muskelspændinger og/eller forkortet væv, som kan gøre bevægelser besværlige, energikrævende eller endog smertefulde.

DynaMo træning er et nyt træningskoncept, som har til formål at skabe naturlig bevægelighed og tilstrækkelig muskelkraft i HELE kroppen.

 

Undervisningen indeholder primært nogle anderledes øvelser, end dem man normalt støder på og er inspireret af ManuVision træning, yoga og alt muligt andet, som jeg har taget til mig i min lange karriere som idrætsudøver, idrætslærer, gymnastik- og aerobicinstruktør. Som kropsterapeut og fysioterapeutstuderende har jeg desuden efterhånden et ret godt billede af og forståelse for, hvordan kroppen er skruet sammen og fungerer samt hvad, den har brug for for at fungere bedst muligt.

Nogle gange er øvelserne til musik og andre gange uden og som oftest arbejder man alene - og uden redskaber - men det kan forekomme, at vi samarbejder lidt.

 

Hold

 

NB. Gratis prøvetræning i forbindelse med opstart af forårssæsonen:

torsdag d. 24. januar 2019 kl. 19-20.30

Tilmeld dig på sms til 31611238 , og få bekræftelse på at der er plads!

 

Priser og tilmelding:

480 kr. for periode 2 - efterår/vinter 2018 (6 x 90 min.)

400 kr. for periode 1 eller 2 - forår 2019 (5 x 90 min. )

700 kr. for begge perioder i foråret 2019 (10 x 90 min. )

 

Periode 2 - efterår/vinter 2018: 22/11, 29/11, 6/12, 13/12, 20/12 og 27/12

Periode 1 - forår 2019: 7/2, 14/2, 21/2, 28/2 og 7/3

Periode 2 - forår 2019: 14/3, 21/3, 28/3, 4/4 og 11/4

 

Tilmelding via sms til 31611238. Når du modtager bekræftelse på, at du er optaget på holdet, betales via mobilepay og først derefter er du tilmeldt.

NB. Hvis du er forhindret i at deltage en eller flere af gangene, er du velkommen til at give din plads videre til en anden, som blot oplyser dit navn til træningen.

 

Sted: Kulturstationen i Skørping - i det lokale, der hedder Verandaen (stueetagen med indgang fra syd).

 

Mød op i træningstøj (minus sko og strømper) og medbring en måtte (yoga, pilates,

liggeunderlag el.lign), evt. vand og et lille håndklæde.

Jeg garanterer for, at du kommer til at mærke dig selv på en ny måde og oplever forandringer for hver gang, du deltager.

Alle kan være med uanset alder, køn og træningserfaring!

 

Hvad betyder DynaMo?

 

Dyna” står for dynamic – altså dynamisk – og kommer af det græske dynamis, som betyder kraft

Mo” er forkortet af to relevante ord:

- Mobility = evnen til at bevæge eller flytte sig

- Movement = fysisk bevægelsesproces eller en bevægelse af en gruppe af mennesker med fælles ideer og mål

 

Desuden kender de fleste ”voksne” dynamolygten, hvor det gælder om at arbejde for at få energi og lys, hvilket giver rigtig god mening 😊.

 

Pressemeddelelse i forbindelse med forårs-træning i PGU-Pandrup:

Tidligere instruktør i PGU, Heidi Sivesgaard, er flyttet syd for fjorden, men gæster alligevel sin gamle forening hver torsdag i en periode i foråret. Heidi har i længere tid arbejdet på at udvikle en træningsform; DynaMo, som arbejder med dynamisk ledbevægelighed og styrke af de muskler, som skal bære os og give en god kropsholdning.

Mange af os døjer med småskader og skavanker med smerter i lænd, skuldre, hofter og knæ, og det kan iflg. Heidi Sivesgaard skyldes, at vi har for lidt fokus på alsidige bevægemønstre, så muskler og led kan bruges, som de er skabt til.

"Mange styrketræner og bliver selvfølgelig stærkere, men hvis leddene ikke kan bevæge sig fuldt ud, kan du ikke bruge den opnåede styrke optimalt" udtaler Heidi "og på samme måde kan man heller ikke bare træne smidighed, for der skal styrke til at stabilisere leddene og koordinere muskelarbejdet, når du går, sidder, står, løber osv."

DynaMo træning (dynamic movement and mobility) indeholder øvelser for bedre ledbevægelighed, muskeludholdenhed, balance og koordination.

Udtalelser fra deltagere:

 

I DynaMo-træning bliver alle led og muskler i kroppen brugt. Det er hårdt når det står på, men bagefter gør det at alle led bliver meget mere bevægelige.

I min alder, 65, betyder det meget at holde sig i gang og få brugt alle muskler og led så jeg kan holde i mange år.

Derudover har det gjort at jeg kan undvære min astma medicin, og det er helt utroligt at mærke hvordan brystkassen “vokser” under træningen.

Jeg forstuvede en ankel på et tidspunkt, men træningen gjorde at jeg kunne gå selvom jeg ikke kunne ha´sko på.

Vi har alle behov for motion, og der kan jeg kun anbefale DynaMo-træning som det allerbedste. Velvære i hele kroppen!

Inga Hansen, Pandrup

 

 

"I DynaMo træning arbejdes med kroppen lige fra top til tå, og hele kropsfundamentet bliver styrket. Træningen kan være hård og lidt smertefuld, men jeg har fået bedre balance, større smidighed og meget bedre kontakt med min krop og dens behov. DynaMo træning kan varmt anbefales til alle uanset alder og køn - Man bliver afhængig af det."

Merete Bech, Blokhus

 

"Jeg er ret vild med DynaMo, for når jeg træner med Heidi, bliver jeg gjort opmærksom på dele af min krop, som jeg ikke er så flink til selv at få bevæget – fx skuldrene…

Og når jeg træner på hold med andre, er det let nok at gøre øvelserne og få masser af udbytte af dem – men det kræver, at der står en instruktør og fortæller mig, hvad det nu er, jeg skal gøre…og hvor længe…Jeg er ikke så god til at holde mig selv i gang, så derfor er jeg meget afhængig af god instruktion – og det kan Heidi give!

 

Det kan godt virke lidt skørt at være så vild med DynaMo, for det meste af tiden gør det ondt at lave øvelserne – og det kommer der så en masse grin ud af, og god stemning. Men efter træningen føles kroppen så let som en fjer, alle yderpunkter er blevet rørt og strakt, og kroppen føles stærk og sammenhængende.

 

Jeg synes, at alle skal prøve DynaMo, for jeg er sikker på, at mange tilfælde af fx hovedpine, ondt i ryg og nakke, og forvridninger vil kunne undgås, hvis kroppen jævnligt bliver gennemarbejdet med DynaMo. For DynaMo er træning for hele kroppen, fra de mindste (av!) led i tæerne og til de største muskler omkring lår og bagdel. Alt bliver strakt og bevæget – og man svæver bagefter. Og så er stemningen bare super go´!"

Jytta Eriksen, Kås

 

Copyright © All Rights Reserved