Yoga

Hold

  • Hensyntagende bevægelsesterapi - Yoga (Aabybro Fysioterapi)
  • Yoga Flow - bevægelsesterapi (Skørping Idrætscenter)
  • Kurser gennem DGI/bevæg dig for livet. Se mere her.
  • Retreat på Kreta i bl.a. Yin Yoga, Yoga Dance, Soft & Slow Yoga samt andre træningsformer, som forkæler dig og din krop. Læs mere her 


Yoga

Studier peger på yogaens positive effekter på mental og fysisk sundhed og personlig udvikling. Yoga lindrer kronisk smerte og hjælper med at håndtere astma, diabetes, lymfekræft og brystkræft. Yoga hjælper personer med mentale lidelser som depression, angst, OCD, PTSD og skizofreni. Læs mere her

Yoga er et indisk system, hvis oprindelse ligger langt tilbage og er udviklet i forskellige retninger gennem tiden. Ordet yoga kommer af yuj, der, på det indiske kultursprog sanskrit, betyder at tilmelde sig eller forene. I yoga arbejder vi således både med at forene og skabe harmoni mellem krop og sind samt os selv og vores omgivelser.

 

Tilgang

Der findes utallige former for yoga - fra den helt rolige til den meget energiske. Se nederst for mere information om, de forskellige  yogaformer, jeg underviser i. 

Fælles for min yogaundervisning er, at alle kan deltage - både  nybegyndere og erfarne yogaudøvere, unge og gamle og uanset grad af smidighed og styrke, fordi alle øvelser kan gradueres, så de passer netop til dig!


Hatha Flow Yoga

I Hatha yoga arbejder man med de oprindelige fysiske stillinger og åndedrætsøvelser, oftest udført i et roligt tempo. Fokus i Hatha Yoga er at udføre de klassiske stillinger korrekt i forhold til kroppens kunnen. Ha betyder på Sanskrit ’sol’ mens tha betyder ’måne’ og repræsenterer dualiteterne i livet – yin og yang, maskulin og feminin, mørke og lys. Hatha Yoga forsøger at balancere disse modstående kræfter.

I Hatha Flow Yoga underviser jeg både i de klassiske yogastillinger men krydrer også gerne med øvelser, som giver dig mulighed for at undersøge, hvad din krop har lyst til og brug for. Mit primære fokus er at hjælpe dig til mere opmærksomhed på dig selv, forbedre åndedrættet og skabe bevægelse i kroppen. Yogastillingerne sættes sammen i flow, og det er vigtigt for mig, at overgangene mellem øvelserne bliver naturlige, flydende og bevidste.


Yin Yoga

Yin Yoga er også en rolig yogaform, der fokuserer på en dybdegående vævsforlængelse og afbalancering af kroppen. Stillingerne holdes i længere tid (minimum 3 minutter) og har fokus på Yin – den rolige og feminine side af os.

Ifølge teorien bag Yin Yoga er meridianerne placeret i bindevævet, som først er påvirkeligt efter 3 minutter. Meridianer er, ifølge Østens kropssyn, de energibaner, hvorigennem vores livsenergi flyder. Når man strækker bindevævet med Yin Yoga, afhjælper man således eventuelle blokeringer og bliver dermed sundere og får større energi og velvære. Evidensen omhandlende effekten af udspænding siger dog nærmere, at jo længere tid man er i en stilling, jo bedre kan nervesystemet vænne sig til bevægeudslaget i leddet og det omgivende væv - og med større smidighed til følge.  

Det kan være meget udfordrende at være i en yogastilling i lang tid, og her benytter man åndedræts- og meditationsteknikker til at ”give slip” og være i det.

De fleste af os har en hverdag, der er meget præget af Yang; effektiv, udadvendt og præstations-fokuseret, så Yin Yoga kan derfor være en kærkommen mulighed for at søge ro, mental balance og velvære.


Yoga Dance

Yoga kan også udføres som en slags dans, hvor stillingerne sættes sammen med enkle dansebevægelser i et flow og med dejlig og motiverende musik til - og evt. hvor bevægelserne passer præcist til musikkens opbygning.

Nogle gange er der masser af energi i koreografien, og andre gange forsøger vi med bløde bevægelser at åbne hjertet og komme i kontakt med den mere feminine og sårbare side af os selv. Uanset handler det om at kombinere fornemmelse og stemning med kroppens bevægelser.


Soft & Slow Yoga

Kan du mærke din krops begrænsninger, før du måske har overskredet dem? I denne yogaform er fokus på opmærksomhed på og bevidsthed om kroppens behov - uafhængigt af vane, ambition eller hvad, der ellers plejer at styre din aktivitet.
Ofte bevæger vi os ud fra ønsket om øget styrke, bevægelighed eller kondition, hvilket også er vigtigt for at bibeholde eller forbedre vores funktonsniveau. I Soft & Slow Yoga drejer det sig imidlertid om at respektere nervesystemet, give større ro og mærke sin krop - at være til stede i nuet. Dette kan medvirke til, at du kommer mere i kontakt med og bliver klogere på dig selv, så du bedre kan justere din dagligdag i forhold til det.  


Slow Flow Yoga

Denne yogaform er bygget op af rolige, flydende bevægelser, og opmærksomheden er både på stillingerne men især overgangene, så vi er fuldt fokuserede hele tiden. Det rolige tempo giver tid til at nyde hver lille bevægelse, og samtidig kræver det ekstra meget af kroppens stabiliserende og justerende muskler, når vi bevæger os langsomt. Undervisningen bygges op efter element-princippet, hvor der løbende tilføjes flere stillinger for at skabe et dejligt flow hen mod en lang serie af øvelser.








   

Dynamic Movement (13)
Ryg mod ryg
mig (2)
Yoga på strand (1)

Copyright © All Rights Reserved