Sivesgaard

Yoga

Studier underbygger yogaens positive effekter på mental og fysisk sundhed og velvære. Yoga lindrer bl.a. kronisk smerte og hjælper med at håndtere astma, diabetes, lymfekræft og brystkræft. Yoga hjælper personer med mentale lidelser som depression, angst, OCD, PTSD og skizofreni. Læs mere her

Yoga er et indisk system, hvis oprindelse ligger langt tilbage og er udviklet i forskellige retninger gennem tiden. Ordet yoga kommer af yuj, der, på det indiske kultursprog sanskrit, betyder at tilmelde sig eller forene. I yoga arbejder vi således både med at forene og skabe harmoni mellem krop og sind samt os selv og vores omgivelser.

20210715_103221

Min Tilgang

Der findes utallige former for yoga – fra den helt rolige til den meget energiske. Se nederst for mere information om, de forskellige  yogaformer, jeg underviser i. 

Fælles for min yogaundervisning er, at alle kan deltage – både  nybegyndere og erfarne yogaudøvere, unge og gamle og uanset grad af smidighed og styrke, fordi alle øvelser kan gradueres, så de passer netop til dig!

Hvis du vil deltage i min undervisning kan det ske på
– mine retreats (klik her)
– Hjorths Badehotel i uge 29 (klik her)
– onlinetræningsplatformen (klik her)
– BDFL/DGIs yogauddannelse og inspirationskurser

Embodied Yin

Yin Yoga er en rolig yogaform, der fokuserer på en dybdegående vævsforlængelse og afbalancering af kroppen. I klassisk Yin holdes stillingerne i længere tid (minimum 3 minutter) og har fokus på Yin – den rolige og feminine side af os. I Embodied Yin fremelskes nærvær og samarbejde med din krop, idet der er plads til bevægelse omkring stillingen ud fra dit intuitive input.

Ifølge teorien bag Yin Yoga er meridianerne placeret i bindevævet, som først er påvirkeligt efter 3 minutter. Meridianer er, ifølge Østens kropssyn, de energibaner, hvorigennem vores livsenergi flyder. Når man strækker bindevævet med Yin Yoga, afhjælper man således eventuelle blokeringer og bliver dermed sundere og får større energi og velvære. Evidensen omhandlende effekten af udspænding siger dog nærmere, at jo længere tid man er i en stilling, jo bedre kan nervesystemet vænne sig til bevægeudslaget i leddet og det omgivende væv – og med større smidighed til følge. Det kan være meget udfordrende at være i en yogastilling i lang tid, og her benytter man åndedræts- og meditationsteknikker til at ”give slip” og være i det.

De fleste af os har en hverdag, der er meget præget af Yang; effektiv, udadvendt og præstations-fokuseret, så Yin Yoga kan derfor være en kærkommen mulighed for at søge ro, mental balance og velvære.

Flow Yoga

I yoga findes utallige stillinger med stor variation i sværhedsgrad indenfor smidighed, styrke og balance. Samtidig kan disse opbygges og sammensættes forskelligt samt undervises i forskellige tempoer.
 
I flow yoga er vi konstant i bevægelse; ind i, omkring, ud af og mellem yogastillingerne. Tempoet er roligt i begyndelsen og slutningen af timen, hvor du derimellem vil opleve et mere intens og sammensat flow af stillinger. Stillingerne opbygges vha. ladder-metoden; dvs. der bygges én stilling på flowet ad gangen, så din krop husker bedre, og før du ved af det, er du med i en serie af øvelser, som kan gentages i det uendelige.
 
Du bliver hele tiden guidet – kropsdel for kropsdel, så du ikke behøver at vide eller regne ud, hvilken position du skal lave – alt sammen for at hjælpe dig til at koncentrere dig om én ting, være i nuet og mærke dig selv lige der, hvor du er. Samtidig inddrages vejrtrækningen, så dit nervesystem får det bedste udgangspunkt for at nyde yogaen.
 

Yoga Dance

Yoga kan også udføres som en slags dans, hvor stillingerne sættes sammen med enkle dansebevægelser i et flow og med dejlig og motiverende musik til – og evt. hvor bevægelserne passer præcist til musikkens opbygning.

Nogle gange er der masser af energi i koreografien, og andre gange forsøger vi med bløde bevægelser at åbne hjertet og komme i kontakt med den mere feminine og sårbare side af os selv. Uanset handler det om at kombinere fornemmelse og stemning med kroppens bevægelser.

20210715_115324
"Heidi er mega kompetent. Hun laver de bedste yogadanse-serier, altid super fantastisk inspiration til egen yogaundervisning."
Lene Schultz
Vejle
"Jeg har gået til yoga hos Heidi og kan kun sige at det er det bedste jeg nogensinde har gjort for min krop og psyke. Hun er bare en super dygtig underviser."
Inga Hansen
Pandrup

Hensyntagende Yoga

Kan du mærke din krops begrænsninger, før du måske har overskredet dem? I denne yogaform er fokus på opmærksomhed på og bevidsthed om kroppens behov – uafhængigt af vane, ambition eller hvad, der ellers plejer at styre din aktivitet.

Ofte bevæger vi os ud fra ønsket om øget styrke, bevægelighed eller kondition, hvilket også er vigtigt for at bibeholde eller forbedre vores funktonsniveau. I Hensyntagende Yoga drejer det sig imidlertid om at respektere nervesystemet, give større ro og mærke sin krop – at være til stede i nuet. Dette kan medvirke til, at du kommer mere i kontakt med og bliver klogere på dig selv, så du bedre kan justere din dagligdag i forhold til det.

"Jeg har gennem to år fulgt Heidis yoga-undervisning. Yoga var dengang noget helt nyt for mig. Heidi er med sin kompetente undervisning og rolige væsen den perfekte ”vejviser” ind i yogaens verden og alle dens fortræffeligheder. Heidi har for mig den helt rette faglig kompetence og viden om yogaen og dens mange finesser kombineret med en praktisk (og humoristisk) tilgang til, hvad der virker for den enkelte. Til en yogatime hos Heidi føler man sig altid i trygge hænder, hvilket giver det helt rigtige grundlag for at være til stede i timen, den enkelte øvelse og dermed få det fulde udbytte af yogaen. Udbyttet er for mig både fysisk og mentalt velvære, ro og styrke."
Mette Wilgaard
Aabybro

Authentic Flow Yoga

Den enkelte yogatime bygges op omkring et tema; noget i eller af din krop – det kan f.eks. være hjerte, nervesystem, hofter osv. Hertil kommer musik og en flow-sekvens af stillinger, som understøtter og udfolder temaet.

Når du så har fået denne ramme, åbnes der op for, at du kan sætte dit eget præg på bevægelserne ud fra det, du mærker, har brug for eller lyst til. Alt handler om balance, og det er dybest set kun os selv, der ved, hvordan vi skaber og opnår dette. Derfor inddrages dine intuitive bevægelser i yogauniverset, guidet af mig og med hjælp fra musikken.  

Det handler om at være opmærksom på dig selv, din krop og energi og herunder få mulighed for selv at bestemme, udforske og evt. lege med bevægelse. Du bestemmer helt selv om, du vil fortsætte med yoga-sekvensen eller gå helt udenfor rammen og give den gas.

Derefter går vi til siddende/liggende stillinger og afslutter altid med Savasana.

20210715_110345

Flere udtalelser

"Til yoga nyder jeg rigtig godt af Heidis brede faglige viden og hendes fantastiske væsen. Heidis kendskab til og viden om mine fysiske skavanker gør, at hun kan guide mig derhen, hvor jeg har bedst af at være - og det har jeg brug for. Jeg er taknemmelig for Heidis evne til at minde mig om at huske mig selv - og min vejrtrækning, når jeg lige kommer til at overskride mine egne grænser. Samtidig mærker jeg Heidis (k)ærlige hånd i ryggen, når jeg synes det bliver lidt for "farligt", eller jeg bilder mig selv ind, at det her kan jeg ikke. Heidi underviser med et fantastisk nærvær, en ro, humor og behagelig energi og har evne til at "se" alle omkring sig. Selvom vi er flere på holdet, så har jeg altid en oplevelse af, at Heidi taler til mig. Kombinationen af Heidis forskellige uddannelser smelter sammen og giver bare rigtig meget og god mening. Og krydret med Heidis humoristiske sans og hendes evne til at formidle på er det en virkelig dejlig oplevelse. Jeg oplever mere ro i mig selv og en bedre/roligere vejrtrækning. Jeg har lært nogle teknikker, der kan hjælpe mig i hverdagen, når den ind imellem bliver lidt for hektisk. Jeg bliver mere smidig og har færre smerter, og så har vi det rigtig hyggeligt."
Camilla Eriksen
Aabybro
"Jeg har kendt Heidi i mange år efterhånden – og hun er en skøn kvinde! Levende, sanselig, sjov, fræk, ærlig og supersød! Der er ingen afstand mellem Heidi og hendes udøvere, når der trænes, det være sig Dynamic Movement eller yoga, og det skaber en kanon stemning til træning. Der er humor og gas – men hele tiden med fokus på træningen, og med plads til de dele af kroppen, som måske er slidte eller ikke kan være med – så der er plads til alle i Heidis undervisning."
Jytta Eriksen
Kaas
”Heidi er behagelig, forstående og god til at vise og fortælle hvad man skal. Jeg er stor fan af yoga flow hvor vi bygger sværhedsgraden op. Det har jeg kun prøvet ved Heidi.”
Kathrine Pedersen
Aalborg