Sivesgaard

Yoga

Studier underbygger yogaens positive effekter på mental og fysisk sundhed og velvære. Yoga lindrer bl.a. kronisk smerte og hjælper med at håndtere astma, diabetes, lymfekræft og brystkræft. Yoga hjælper personer med mentale lidelser som depression, angst, OCD, PTSD og skizofreni. Læs mere her

Yoga er et indisk system, hvis oprindelse ligger langt tilbage og er udviklet i forskellige retninger gennem tiden. Ordet yoga kommer af yuj, der, på det indiske kultursprog sanskrit, betyder at tilmelde sig eller forene. I yoga arbejder vi således både med at forene og skabe harmoni mellem krop og sind samt os selv og vores omgivelser.

20210715_103221

Min Tilgang

Der findes utallige former for yoga – fra den helt rolige til den meget energiske. Se nederst for mere information om, de forskellige  yogaformer, jeg underviser i. 

Fælles for min yogaundervisning er, at alle kan deltage – både  nybegyndere og erfarne yogaudøvere, unge og gamle og uanset grad af smidighed og styrke, fordi alle øvelser kan gradueres, så de passer netop til dig!

Hvis du vil deltage i min undervisning kan det ske på
– mine retreats (klik her)
– onlinetræningsplatformen (klik her)
– BDFL/DGIs yogauddannelse og inspirationskurser

Embodied Yin

Yin Yoga er en rolig yogaform, der fokuserer på en dybdegående vævsforlængelse og afbalancering af kroppen. I klassisk Yin holdes stillingerne i længere tid (minimum 3 minutter) og har fokus på Yin – den rolige og feminine side af os. I Embodied Yin fremelskes nærvær og samarbejde med din krop, idet der er plads til bevægelse omkring stillingen ud fra dit intuitive input.

Ifølge teorien bag Yin Yoga er meridianerne placeret i bindevævet, som først er påvirkeligt efter 3 minutter. Meridianer er, ifølge Østens kropssyn, de energibaner, hvorigennem vores livsenergi flyder. Når man strækker bindevævet med Yin Yoga, afhjælper man således eventuelle blokeringer og bliver dermed sundere og får større energi og velvære. Evidensen omhandlende effekten af udspænding siger dog nærmere, at jo længere tid man er i en stilling, jo bedre kan nervesystemet vænne sig til bevægeudslaget i leddet og det omgivende væv – og med større smidighed til følge. Det kan være meget udfordrende at være i en yogastilling i lang tid, og her benytter man åndedræts- og meditationsteknikker til at ”give slip” og være i det.

De fleste af os har en hverdag, der er meget præget af Yang; effektiv, udadvendt og præstations-fokuseret, så Yin Yoga kan derfor være en kærkommen mulighed for at søge ro, mental balance og velvære.

20210715_104247

Hatha Flow Yoga

I Hatha yoga arbejder man med de oprindelige fysiske stillinger og åndedrætsøvelser, oftest udført i et roligt tempo. Fokus i Hatha Yoga er at udføre de klassiske stillinger korrekt i forhold til kroppens kunnen. Ha betyder på Sanskrit ’sol’ mens tha betyder ’måne’ og repræsenterer dualiteterne i livet – yin og yang, maskulin og feminin, mørke og lys. Hatha Yoga forsøger at balancere disse modstående kræfter.

I Hatha Flow Yoga underviser jeg både i de klassiske yogastillinger men krydrer også gerne med øvelser, som giver dig mulighed for at undersøge, hvad din krop har lyst til og brug for. Mit primære fokus er at hjælpe dig til mere opmærksomhed på dig selv, forbedre åndedrættet og skabe bevægelse i kroppen. Yogastillingerne sættes sammen i flow, og det er vigtigt for mig, at overgangene mellem øvelserne bliver naturlige, flydende og bevidste.

"Heidi er mega kompetent. Hun laver de bedste yogadanse-serier, altid super fantastisk inspiration til egen yogaundervisning."
Lene Schultz
Vejle
"Jeg har gået til yoga hos Heidi og kan kun sige at det er det bedste jeg nogensinde har gjort for min krop og psyke. Hun er bare en super dygtig underviser."
Inga Hansen
Pandrup

Yoga Dance

Yoga kan også udføres som en slags dans, hvor stillingerne sættes sammen med enkle dansebevægelser i et flow og med dejlig og motiverende musik til – og evt. hvor bevægelserne passer præcist til musikkens opbygning.

Nogle gange er der masser af energi i koreografien, og andre gange forsøger vi med bløde bevægelser at åbne hjertet og komme i kontakt med den mere feminine og sårbare side af os selv. Uanset handler det om at kombinere fornemmelse og stemning med kroppens bevægelser.

20210715_115324

Hensyntagende Yoga

Kan du mærke din krops begrænsninger, før du måske har overskredet dem? I denne yogaform er fokus på opmærksomhed på og bevidsthed om kroppens behov – uafhængigt af vane, ambition eller hvad, der ellers plejer at styre din aktivitet.

Ofte bevæger vi os ud fra ønsket om øget styrke, bevægelighed eller kondition, hvilket også er vigtigt for at bibeholde eller forbedre vores funktonsniveau. I Hensyntagende Yoga drejer det sig imidlertid om at respektere nervesystemet, give større ro og mærke sin krop – at være til stede i nuet. Dette kan medvirke til, at du kommer mere i kontakt med og bliver klogere på dig selv, så du bedre kan justere din dagligdag i forhold til det.

"Jeg har gennem to år fulgt Heidis yoga-undervisning. Yoga var dengang noget helt nyt for mig. Heidi er med sin kompetente undervisning og rolige væsen den perfekte ”vejviser” ind i yogaens verden og alle dens fortræffeligheder. Heidi har for mig den helt rette faglig kompetence og viden om yogaen og dens mange finesser kombineret med en praktisk (og humoristisk) tilgang til, hvad der virker for den enkelte. Til en yogatime hos Heidi føler man sig altid i trygge hænder, hvilket giver det helt rigtige grundlag for at være til stede i timen, den enkelte øvelse og dermed få det fulde udbytte af yogaen. Udbyttet er for mig både fysisk og mentalt velvære, ro og styrke."
Mette Wilgaard
Aabybro

Authentic Flow Yoga

I denne praksis tager vi udgangspunkt i en yogastilling, som vi udforsker og tilfører vores eget “touch” af bevægelse.

Alt handler om balance, og det er dybest set kun os selv, der ved, hvordan vi skaber og opnår dette. Derfor inddrages dine intuitive bevægelser i yogauniverset, guidet af mig og med hjælp fra musik.  
Det handler stadig om at være kærlig med dig selv, samtidig med at du får mulighed for at mærke dig selv og gå i dybden. På den måde kan vi både komme tættere på det, der er, og give lov til udvikling og bevægelse.

20210715_110345

Flere udtalelser

"Til yoga nyder jeg rigtig godt af Heidis brede faglige viden og hendes fantastiske væsen. Heidis kendskab til og viden om mine fysiske skavanker gør, at hun kan guide mig derhen, hvor jeg har bedst af at være - og det har jeg brug for. Jeg er taknemmelig for Heidis evne til at minde mig om at huske mig selv - og min vejrtrækning, når jeg lige kommer til at overskride mine egne grænser. Samtidig mærker jeg Heidis (k)ærlige hånd i ryggen, når jeg synes det bliver lidt for "farligt", eller jeg bilder mig selv ind, at det her kan jeg ikke. Heidi underviser med et fantastisk nærvær, en ro, humor og behagelig energi og har evne til at "se" alle omkring sig. Selvom vi er flere på holdet, så har jeg altid en oplevelse af, at Heidi taler til mig. Kombinationen af Heidis forskellige uddannelser smelter sammen og giver bare rigtig meget og god mening. Og krydret med Heidis humoristiske sans og hendes evne til at formidle på er det en virkelig dejlig oplevelse. Jeg oplever mere ro i mig selv og en bedre/roligere vejrtrækning. Jeg har lært nogle teknikker, der kan hjælpe mig i hverdagen, når den ind imellem bliver lidt for hektisk. Jeg bliver mere smidig og har færre smerter, og så har vi det rigtig hyggeligt."
Camilla Eriksen
Aabybro
"Jeg har kendt Heidi i mange år efterhånden – og hun er en skøn kvinde! Levende, sanselig, sjov, fræk, ærlig og supersød! Der er ingen afstand mellem Heidi og hendes udøvere, når der trænes, det være sig Dynamic Movement eller yoga, og det skaber en kanon stemning til træning. Der er humor og gas – men hele tiden med fokus på træningen, og med plads til de dele af kroppen, som måske er slidte eller ikke kan være med – så der er plads til alle i Heidis undervisning."
Jytta Eriksen
Kaas
”Heidi er behagelig, forstående og god til at vise og fortælle hvad man skal. Jeg er stor fan af yoga flow hvor vi bygger sværhedsgraden op. Det har jeg kun prøvet ved Heidi.”
Kathrine Pedersen
Aalborg